Medifon oy:n toimitusjohtaja Mika Flink: Markkinointiviestin tärkein kohderyhmä löytyi EM-kisakumppanuudella

Urheilukumppanuus tarjoaa yrityksen tuotemarkkinoille monia etuja, sanoo toimitusjohtaja Mika Flink.

– Urheilijat ovat monille nuorille ja aikuisille tärkeitä influenssereita ja siten erinomaisia viestinviejiä tuotteiden markkinoinnissa.

Medifon on heinäkuussa Espoon Leppävaarassa käytävien yleisurheilun 22-vuotiaiden EM-kilpailuiden yhteistyökumppani. Suomen Apteekkariliiton omistama yhtiö toimii lääke- ja terveysalan tukkukauppana, jakelijana ja maahantuojana.

– Esimerkiksi APTEEKKI-tuotesarjan tuotteet yhdistyvät hyvin urheilun tervehenkiseen viitekehykseen. Tuotesarjan tärkeimpiä kohderyhmiä ovat naiset ja etenkin yli 30-vuotiaat naiset. Tässä kohderyhmässä yleisurheilu on seuratuin urheilulaji, Flink sanoo.

– Yleisurheilun kautta tavoitamme tärkeimmän kohderyhmämme heille merkityksellisessä viitekehyksessä.

Markkinointia ja vastuullisuustyötä

Medifonille kumppanuus urheilutapahtuman kanssa kuuluu osana markkinointistrategiaan ja on samalla yrityksen vastuullisuustyötä.

– Liikkumattomuus alkaa olla jo pahin kansansairaus Suomessa. Tulemme yhteiskuntana maksamaan siitä raskaasti, ja se koskee myös yrityksiä. Siksi kaikki työ, jolla kansalaisia, etenkin lapsia ja nuoria, saadaan liikkumaan, on tärkeää, Flink sanoo.

– Urheilijat ovat lapsille ja nuorille esikuvia ja innostajia, joten on tärkeää, että tuemme urheilijoita ja kasvatamme lapsille ja nuorille positiivisia esikuvia.

Flink muistuttaa, että resurssit, joilla Suomessa yksilölajien urheilijoita viedään kohti kansainvälistä tasoa, ovat kapeat moneen muuhun maahan verrattuna.

– Suomi ei ole urheilumaa, vaikka niin joskus kuvitellaan. Yhteiskunta tukee varsin huonosti nuorten mahdollisuuksia kehittää itseään urheilijoina. Tästäkin näkökulmasta yritysten urheiluun kohdistama tuki on äärimmäisen tärkeää, Flink sanoo.

Yhteistyö ei vaadi kohtuuttomia panostuksia

Flink näkee, että kumppanuus Espoon nuorten EM-kilpailun tapaisen urheilutapahtuman on kustannustehokasta toimintaa.

– Yhteistyö yleisurheilutapahtumien kanssa on matalakynnyksistä toimintaa. Se ei vaadi yritykseltä kohtuuttomia panostuksia, mutta sitä voi hyödyntää monipuolisesti, Flink sanoo.

Yleisurheilun 22-vuotiaiden EM-kilpailut järjestetään Espoossa 13.-16. heinäkuuta. Leppävaaran stadionilla kilpailee yhteensä yli tuhat urheilijaa liki kaikista Euroopan maista. Suomen joukkueessa on urheilee useita ikäluokan kärkinimiä ja mitaliehdokkaita.